Elektrische Motorrijtuigen van de Belgische spoorwegen |
Reeks 00, type 56 ("Budd') | |
Rollend materiaal | ||
Niet meer in dienst sinds 2000. Enkele stellen zijn verkocht aan Italië, waarvan er sommige terug in dienst zijn...Niet bewaard. |
||
Algemeen | Motorstel 150 Motorstel 130 te Schaarbeek |
||
Bouwjaar Type Nummering origineel Nummering na 1970 Effectief bij levering |
1956 MR 56 228.129 - 228.150 129 - 150 22 |
||
As indeling, kast Totale lengte Totale lengte 1 deel Breedte Afstand tussen draaistellen Afstand tussen de assen Afstand draaistel-koppeling Hoogte rail-dak Hoogte rail-panto Wieldiameter Eénuurvermogen Maximum snelheid Maximum versnelling Tarra per reiziger Minimum Boogstraal Massa |
A'1'1'A' + A'1'1'A' , Tweeledig 45280mm 22272mm 2955mm 15250mm 2500mm 3575mm 3804mm 4400mm gestreken 1010mm totaal : 735kW; Specifiek : 7,27kW/ton 130km/h op horizontale baan tussen 0 en 50km/h : 48,5cm/sec² 332kg 125m ledig : 79,5ton; beladen : 101,5ton |
||
Mechanisch Gedeelte | |||
Bouwers | La Brugeoise, Nicaise et Delcuve | ||
Type | MR56 - Bij levering | ||
Aantal plaatsen Zitplaatsen Staanplaatsen |
1e klasse 28 18 |
2e klasse 143 50 |
|
Totaal | 46 | 193 | |
Remming - Rechtstreekse rem Oerlikon met machinistenkraan FD1 - Autovariabele rem Oerlikon met elektrische centrifugaal regelaar, rechtstreeks inwerkend op de motoras Remming door middel van: - Remblokken op de wielbanden Koppeling - schroefkoppeling tussen de rijtuigen - Henricot op de fronten Acclimatisatie - Alleen luchtverwarming met elektrische radiatoren - Schuifraampjes |
|||
Elektrisch Gedeelte | |||
Tractieuitrusting | |||
Bouwers Tractiesturing Stroomafnemers / Aantal |
ACEC Charleroi - SEM Gent Nokkenas aangedreven door elektrische servomotoren, systeem JH ACEC / 2 - Na 1970 werd deze kant bestuurder geleidelijk verwijderd. |
||
Tractiemotoren | |||
Type Aantal Eénuurvermogen Doorlopend vermogen Ophanging Aslagers van de motor Overbrenging Tandwielverhouding |
zelfventilerend 4 185kW 155kW neusophanging Met gladde kussenblokken en smeerkussens. Met vaste tandwielen, éénzijdig 3,73 (56/15) |
||
Hulptoestellen | |||
Motor-compressor - Groep | |||
Type motor Type compressor Cilinders Trappen Afvoerdruk Debiet |
3kVDC ACEC 2 met enkel effect 2 7bar 540l/min |
||
Ladingsgenerator batterij | |||
Spanning Stroom |
100V 50A |
||
Batterijen | |||
Type Aantal Vermogen |
Cadmium-Nikkel 60 elementen 120Ah |
||
Opmerkingen -De volgende stellen werden in Italië aan deze maatschappijen verkocht, en worden deels terug ingezet : In 1998 aan LFI: 142, 144, 149 In 1998 aan SATTI: 133, 145, 148 In 1999 aan FAA: 129, 130, 132, 136, 139-141, 146, 147 en 150 In 2000 aan ADTranz: 134, 135, 137, 143 |