Elektrische Motorrijtuigen van de

Belgische spoorwegen

Reeks 00, type 56 ("Budd')
Rollend materiaal
 Niet meer in dienst sinds 2000.
Enkele stellen zijn verkocht aan Italië, waarvan er sommige terug in dienst zijn...Niet bewaard.
 

Algemeen Motorstel 150

Motorstel 130 te Schaarbeek



Bouwjaar
Type
Nummering origineel
Nummering na 1970
Effectief bij levering
1956
MR 56
228.129 - 228.150

129 - 150
22
As indeling, kast
Totale lengte
Totale lengte 1 deel
Breedte
Afstand tussen draaistellen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-koppeling
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-panto
Wieldiameter
Eénuurvermogen
Maximum snelheid
Maximum versnelling
Tarra per reiziger
Minimum Boogstraal
Massa
A'1'1'A' + A'1'1'A' , Tweeledig
45280mm
22272mm
2955mm
15250mm
2500mm
3575mm
3804mm
4400mm gestreken
1010mm
totaal : 735kW; Specifiek : 7,27kW/ton
130km/h
op horizontale baan tussen 0 en 50km/h : 48,5cm/sec²
332kg
125m
ledig : 79,5ton; beladen : 101,5ton
Mechanisch Gedeelte
Bouwers La Brugeoise, Nicaise et Delcuve
Type MR56 - Bij levering
Aantal plaatsen
Zitplaatsen
Staanplaatsen
1e klasse
28
18
2e klasse
143
50
Totaal 46 193
Remming
- Rechtstreekse rem Oerlikon met machinistenkraan FD1
- Autovariabele rem Oerlikon met elektrische centrifugaal regelaar, rechtstreeks inwerkend op de motoras
Remming door middel van:
- Remblokken op de wielbanden
Koppeling
- schroefkoppeling tussen de rijtuigen
- Henricot op de fronten
Acclimatisatie
- Alleen luchtverwarming met elektrische radiatoren
- Schuifraampjes
Elektrisch Gedeelte
Tractieuitrusting
Bouwers
Tractiesturing
Stroomafnemers / Aantal
ACEC Charleroi - SEM Gent
Nokkenas aangedreven door elektrische servomotoren, systeem JH
ACEC / 2 - Na 1970 werd deze kant bestuurder geleidelijk verwijderd.
Tractiemotoren
Type
Aantal
Eénuurvermogen
Doorlopend vermogen
Ophanging
Aslagers van de motor
Overbrenging
Tandwielverhouding
zelfventilerend
4
185kW
155kW
neusophanging
Met gladde kussenblokken en smeerkussens.
Met vaste tandwielen, éénzijdig
3,73 (56/15)
Hulptoestellen
Motor-compressor - Groep
Type motor
Type compressor
Cilinders
Trappen
Afvoerdruk
Debiet
3kVDC
ACEC
2 met enkel effect
2
7bar
540l/min
Ladingsgenerator batterij
Spanning
Stroom
100V
50A
Batterijen
Type
Aantal
Vermogen
Cadmium-Nikkel
60 elementen
120Ah
Opmerkingen
-De volgende stellen werden in Italië aan deze maatschappijen verkocht, en worden deels terug ingezet :
  In 1998 aan LFI: 142, 144, 149
  In 1998 aan SATTI: 133, 145, 148
  In 1999 aan FAA: 129, 130, 132, 136, 139-141, 146, 147 en 150
  In 2000 aan ADTranz: 134, 135, 137, 143